Daarover straks meer. Gaspar groeit op in Slenaken, een klein en rustig dorp onder Maastricht tegen de Belgische grens aan. Na wat studiesprongen (TU/e, Fontys) gaat hij aan de slag als Machine Vision Engineer. Na zijn Nima Sales A zoekt hij een uitdaging in de sales. Enkele jaren aan verkoopervaring in binnen- en buitenland later kiest hij ervoor een master te volgen in Duitsland, waar hij vooral veel leert over strategisch ondernemen, cashflow en leiderschap. Iets dat later goed van pas komt. Uiteindelijk verliest hij
zijn hart aan de stad Eindhoven. Niet veel later ligt het ondernemersplan klaar. In 2017 huurt Gaspar zijn eerste dedicated-bureau in het Videolab. Binnen de Benelux worden de eerste industriële camera’s verkocht. Zeer compacte varianten die kunnen classificeren en inspecteren. Breng dat samen met goede techniek, en ze dienen als zeer precieze ogen van de machine. Met meer dan 1000 beelden per seconde kunnen eventuele product-imperfecties vroegtijdig worden vastgelegd. Gaspar en zijn team adviseren klanten de meest kosten-efficiënte camera’s, lenzen en verlichting.
Elke vraag kan met sterk technisch inzicht worden beantwoord. “Een goede relatie opbouwen door helderheid te scheppen: één merk, duidelijke voorselectie, transparantie in prijzen, één oplossing aanbieden. En waar nodig op korte termijn een prototype leveren, daarin investeren en slimmer worden, om vervolgens dat weer groot uit te dragen. Daar geloven we in.” Het gaat snel: in 2018 volgt het eerste officiële startpunt van GeT Camera’s dat gestaag wordt opgebouwd. De eerste werknemers dienen zich aan, de Engelse en Duitse markt kunnen worden bestormd. Eindhoven telt tien werknemers als het Duitse kantoor in Aken wordt geopend. De volgende uitdaging: Philadelphia, Amerika. Daar loopt Gaspar al snel tegen een cultuurverschil aan. “De Amerikaanse ‘work-ethic’ verschilt nogal.” De markt aldaar groeit, maar het kantoor in Philadelphia levert niet de gewenste performance. Een lastige beslissing wordt gemaakt. Het kantoor wordt gesloten en de sales voor Amerika vinden tijdelijk weer vanuit Eindhoven plaats. Maar Gaspar zet door: met een nieuw plan wordt een nieuw kantoor geopend in Charlotte, North Carolina.
Inmiddels behoort GeT Cameras tot de dertig snelst groeiende bedrijven van Nederland. En ze komen met een zeer divers en enthousiast gezelschap naar DONNA. Het personeelsbestand telt vele nationaliteiten: Costa Ricaans, Spaans, Zuid-Afrikaans, Amerikaans, Frans, Duits, Belgisch, Braziliaans en Nederlands. In eerste instantie was verhuizing naar de tiende verdieping het plan, DONNA’s werklofts. Maar de groei ging zo hard, dat voor uitzicht over het Ketelhuis werd gekozen. En dat vanaf de vierde etage, uitkijkend op een groene oase.
Een imposante titel, maar we hebben het dan ook over ‘s werelds grootste textielweverij en daarbij de grootste producent van groene energie in Turkije. Laten we beginnen bij het begin. Dennis, geboren Valkenswaardenaar, woonde door heel Nederland en Duitsland. Al vanaf zijn jeugd verhuizen Dennis en het gezin, zijn vader achterna die als beroepsmilitair dient. Na afronding van de eerste Engelstalige studie Commerciële Economie in Den Haag én wat korte uitstapjes later, staat de teller op 16 als hij naar zijn roots terugkeert. In Valkenswaard wordt Dennis mede-verantwoordelijk voor een grootschalige reorganisatie binnen een grote ICT- partij in Eindhoven. Daar verandert zijn carrière na een kennismaking vliegensvlug. Hij ontmoet een board-member, tevens vierde generatie van de familie die eigenaar is van het Turkse familiebedrijf en conglomeraat Sanko/ISKO. Onder meer ‘s werelds grootste weverij, die jaarlijks 350 miljoen strekkende meters textiel produceert (!). Na een uitzonderlijke persoonlijke klik, bewezen diensten en de voorkeur voor de Hollandse handelsgeest wordt op de Valkenswaardse zolderkamer van Dennis ISKO-International opgetuigd. Daar coördineert hij de buitenlandse handel, maar hij verruilt de zolderkamer al snel voor een volwaardig hoofdkantoor voor de groep in Eindhoven met sterke nieuwe disciplines. Met verduurzamen en vergroenen kan op deze schaal tenslotte een gigantische impact worden gemaakt. Europees worden binnenkort meerdere recycling-hubs ingericht: oude kleding en textielmaterialen recyclen, terug naar de weverij, waar later een nieuw en duurzamer product uitkomt, geschikt voor de mode-industrie. En dat voor vrijwel alle denkbare denim- en modemerken.
Dan naar het nieuwe hoofdstuk. ISKO, SANKO en RE&UP Recycling komen naar DONNA. Het team van 20 veelal internationale businessdevelopers maakt een global-sustainable-impact. “We kijken er zo naar uit met zijn allen.” Dennis wil een fijne plek voor zijn personeel én partners representatief kunnen ontvangen. “En wat is nou mooier dan een locatie met veel innovatie en ambitieuze mensen?” Tot slot lacht Dennis: “Ik hou ook nog eens van lekker eten, en dat kan hier zeker!”
De Brabantse Marco groeit op in Heesch en studeert Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg. Na deze studie te hebben afgerond, voltooit Marco een proefschrift op het gebied van Corporate Finance aan de Rijksuniversiteit van Groningen. In al die jaren is hij ook actief als strategie consultant en komt hij erachter dat hij met name in de nieuwste ICT-technologieën is geïnteresseerd. In zijn carrière komt hij dan ook steeds meer in aanraking met eerst ecommerce en later virtual reality en artificial intelligence.
In 2016 zet hij de eerste commerciële stappen met virtual reality. Van experimenteren naar uitwerken. Ook ontdekt hij een mooie combinatie tussen virtual/augmented reality enerzijds en artificial intelligence anderzijds. “Computer vision is een technologie om de wereld om ons heen te herkennen. Een computer leert hoe de beste experts iets zien en vaststellen.” Zien, herkennen en daarop weer nieuwe elementen toevoegen met behulp van computer gegenereerde beelden. “Daar zijn we mee gaan spelen en zo zijn we in de fashionhoek beland: 3D fashion.”
Het makkelijkste voorbeeld is een PTTRNS-product genaamd Eyewear. De beste opticiens letten bij een brilkeuze op haarkleur, kaaklijn, wenkbrauwlijn, contrasten en warmte van de huidskleur. Op basis van die gegevens kan een opticien uit duizenden modellen een goed advies uitbrengen. Dat kunnen ze bij PTTRNS echter online. Het AI-model analyseert de vormen van het hoofd en met de virtual-trial kun je zien welke bril het beste bij je past. Dat betekent dat duizenden modellen worden gefilterd en de keuzestress enorm afneemt. Zo kunnen bewuste en zelfverzekerde keuzes worden gemaakt. Webshops maken daardoor ook een flinke financiële sprong.
Een andere kernactiviteit is het maken van fashion renders: 3D-beelden van mode-items, zo realistisch dat ze nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Daarop voortbordurend kun je een fotorealistische weergave creëren zonder kostbare modellen, locaties of het maken van samples. Zo kun je voor een fashion-brand al vervolgstappen zetten en kijken of er voldoende vraag is naar de toekomstige lijn. “Stijl uitdragen in eyewear en fashion, daar zijn we echt wel uniek in.”
Het officiële startpunt van PTTRNS dateert van mei 2019. “In Woensel zijn de eerste stappen gezet, begonnen aan de Marconilaan, tegenover de Edison.” Het zeer veelzijdige team bestaande uit 25 medewerkers van 12 nationaliteiten is gebaat bij een zeer bruisende en goed bereikbare plek. “We willen de fashionwereld uit Amsterdam verbinden met de techwereld van Eindhoven”, aldus Marco. Een nieuwe stap voor zijn bedrijf binnen het pand DONNA. “Een fijne, open structuur met een oase in de voortuin. Een plek waar onze internationale mensen erg blij van worden.”
Jeroen is geboren in Eindhoven en getogen in het Brabantse Leende, onder de rook van Eindhoven. Al snel ontdekt Jeroen dat hij goed is met cijfers. Op de Fontys en later de Radboud Universiteit in Nijmegen slaat hij de weg naar bedrijfskunde en economie in. Als hij afstudeert zijn Strijp-S en Eindhoven nog in de ban van Philips, waar hij zijn eerste stappen zet. Jeroen begint binnen Philips aan een Sales & Marketing – traineeship. Als hij zich na een aantal jaar buiten het bedrijf oriënteert maakt hij kennis met de wereld van bureau-recruitment. Die wereld spreekt hem aan en hij gaat aan de slag als recruitment consultant.
Na een aantal jaar wordt hij benaderd door een headhunter om aan de slag te gaan als Managing Consultant bij een andere partij. Bij dat bureau leert Jeroen zijn latere compagnon Andy Vereggen kennen. De twee delen een ambitie op het gebied van ondernemerschap. In april 2015 stappen ze samen een bedrijfsverzamelpand aan de Beemdstraat in Eindhoven binnen en Kendem is een feit. Kendem is specialist in Executive Search, Interim Management en Staffing in finance. Door heel Zuidoost-Nederland voorziet Kendem bedrijven en organisaties van financieel personeel. Vacatures perfect invullen, in tijdelijk of vast dienstverband, het is een kolfje naar Kendems hand.
Na ruim 8 jaar op industrieterrein ‘De Hurk’ en het betrekken van een derde Managing Partner, Sheila van de Zande, is het tijd voor een nieuwe stap naar Strijp-S, een ander pand, weg van het industrieterrein en met ‘meer vibe en een betere uitstraling’. Kendem is gevestigd op de tweede etage, met een prachtig uitzicht op het Ketelhuisplein. “Een nieuwe omgeving, vanaf scratch het kantoor inrichten en een pand met allure, daar zijn wij voor gevallen”, aldus Jeroen. Tijdens DONNA’s Donderdag ontdekte het drietal meteen: deze plek biedt openheid. “Fijn dat er zo aan getrokken wordt, de interactie met de medehuurders is super. We gaan hier mooie tijden beleven.”
Als Brabantse optimist opgroeiend in het dorp Bladel. Van het Bladelse Pius X-College naar de Sterrenlaan: het Economisch Lyceum Eindhoven. Want als zoon van kantoorinrichter Johan, een echte handelsman, zit het verkopen en adviseren er bij Mark al vroeg in. Na zogezegd ‘vier prachtige jaren studeren’ vindt hij de baan waarvoor hij wel te porren is: autoradio’s verkopen – waar nodig ook navigaties en een bijbehorende carkit. Adviseren, niet te glad praten, samen met de klant kijken wat goed werkt. Maar heel lang duurt zijn eerste job niet. Terug naar zijn vader, die beginjaren 90 ruimtes met het nieuwste ergonomische meubilair inricht. Webwinkels bestaan nog niet, dus loopt Johan vlot de deuren plat. Dat vader en zoon de handen ineen zouden slaan, is een kwestie van tijd.
Johan en Mark pionieren samen verder. Nieuwe contacten leggen, verder bouwen aan een uniek en exclusief importeurschap van Poolse meubelfabrikanten. Johan neemt het verkopen op zich, Mark de montage en later het plaatsen van bestellingen. “Als je het zo zegt, heb ik werkelijk alle lagen van het bedrijf gezien”, lacht Mark.
Nadat de eerste dealers zich melden wordt het kantoor in Bladel voor een indrukwekkend pand aan de Kennedylaan ingeruild. Een keuze die iets teweegbrengt. Een duur en statisch pand, met grote showroom, niet passend bij de financiële malaise van de bankencrisis van 2007. De vaste lasten moeten omlaag, maar het grote assortiment vraagt tegelijkertijd om voldoende vierkante meters. Dat leidt tot een nieuw idee: van een showroom aan de Kennedylaan naar een ‘living-showroom’ in Veldhoven. Met andere woorden, Mark richt het verzamelpand aldaar volledig in voor alle huurders. Die kunnen overal gebruik van maken en genieten meteen van de nieuwste collectie. Een win-win-win. De pandeigenaar blij, al snel bevriend met mede-huurders en vader en zoon zitten niet meer met een hoge huursom opgescheept. Tevens, en niet onbelangrijk: een nóg grotere (living)-showroom. Een sterke zet, zoals die later wordt herhaald binnen het Videolab hier op Strijp-S. De win-win wordt kortom altijd wel gevonden.
Gevestigd op de vijfde verdieping van het Videolab, de blueprint voor DONNA. Een etage in samenwerking met de dames van INinterieurs volledig door Mark en Johan ontworpen en ingericht. Aan de hand van de Biophilic Design-visie is een oase van groen gecreëerd. Het nieuwe werken, het kantoor van de toekomst; ruimte(s) voor ontspanning, interactie en altijd aangenaam huiselijk. Daarbij genoeg privacy met office-pods en vergaderruimtes waar je ongestoord digitaal kunt vergaderen.
Ondertussen gaat het hard, van twee personeelsleden binnen het Videolab komt Mikomax met elf sterke krachten naar DONNA. Het zal je niet zijn ontgaan, maar Mikomax heeft een groot aandeel in de hoogwaardige inrichting van ons pand.
We beginnen bij het begin. Marcel groeit op in de rustige en groene Betuwe. Via een lange studieweg via Fontys en de TU/e komt hij op de Universiteit van Tilburg terecht. Daarna volgt hij nog extra studies op onder andere Neijenrode. Inmiddels heeft hij ruim twintig jaar ervaring in IT, voornamelijk als project- en programmamanager en sinds 2016 in de informatiebeveiliging. De belangrijkste specialisatie: voorkomen dat bedrijfskritische informatie bij ongewenste personen terechtkomt. Die gegevens zijn interessant voor buitenlandse overheden, criminele organisaties en concurrenten. Dagdagelijks tonen publicaties dat aan. En dat geldt zeker voor een regio zoals Eindhoven, waar veel hightech ontwikkelingen zijn, maar ook bij sectoren zoals banken, verzekeraars en kritische infrastructuren. “Daar zit onze expertise, waarbij we, om datadiefstal te voorkomen, specifiek het gedrag van medewerkers en kritische informatie analyseren”, aldus Marcel.
Marcel is samen met André Lucassen en Marius van der Valk oprichter van e3 in Nederland, een autonome Eindhovense onderneming met inmiddels ook een vestiging in Pune, India. Onderdeel van de internationale e3-groep met kantoren in Zürich en Bern (Zwitserland), Frankfurt (Duitsland) en Sao Paulo (Brazilië). Binnen die groep versterken ze elkaar in expertise, implementaties en eigen ontwikkelde producten.
In december 2016 wordt het eerste kantoor gehuurd in het Videolab. De energie van Strijp-S spreekt Marcel meteen aan. Het bedrijf schiet uit de startblokken, met een snelle groei als gevolg. Na wat verschillende locaties in Eindhoven waar ze steeds uitgroeien is DONNA de volgende plek waar het bedrijf zich verder ontwikkelt. “Een energieke omgeving, dat vinden onze mensen fijn. DONNA is een representatieve stek, goed bereikbaar met openbaar vervoer en waar je gasten goed kunt ontvangen. Genoeg interactie binnen DONNA, waar onze klanten tegelijkertijd optimaal kunnen worden voorzien van de noodzakelijke bescherming van hun intellectuele eigendommen.”
Een bekend gezicht op Strijp-S. Ontmoet Jack Reeuwijk, community ontwikkelaar van Park Strijp Beheer, maar bovenal verbinder. Tien jaar geleden is Jack gestart als partner van gebiedsontwikkelaar Park Strijp Beheer met de ontwikkeling van de Office-S ondernemer community in het Videolab en Glasgebouw op Strijp-S. “Ondernemers willen vooruitzicht, zich gehoord voelen en weten dat je voor ze klaar staat als het nodig is”.
Tien jaar is Jack bezig met het bouwen en beheren van de community van Office-S, en met succes! Een dynamische en levendige groep met meer dan 200 ondernemers uit talloze branches. Jack is verantwoordelijk voor de huisvesting van ondernemers op Strijp-S en betrokken bij hun persoonlijke- en organisatie ontwikkeling. “Het mooie van ons werk is dat je naast de ondernemer staat, iemand komt klein binnen en maakt daarna stappen waarin wij kunnen faciliteren”.
Members van de Office-S community worden dagelijks ontzorgd middels een bedrijven hotelconcept en hebben vooruitzicht op groei binnen het gebouw of elders op Strijp-S volgens het roltrapmodel. “En dit gaan we met z’n alle ook realiseren in DONNA, de volgende stap voor veel ondernemers van Strijp-S en ver daarbuiten”. “Een levendige plek waar ondernemers, bewoners en bezoekers zich thuis voelen en waar de energie van Strijp-S voelbaar is, ik heb er zin in!
Adriaan Geuze, stedenbouwkundige, partner bij West 8, en bewaker van het DNA van Strijp-S. Zelf is Adriaan sinds het begin bij de herontwikkeling van Strijp-S betrokken, en zo zag hij door de jaren heen veel veranderen zonder het doel en de visie uit het oog te verliezen. “Hoe kunnen we van de oude fabrieksterreinen van Philips een bruisende stad maken met een hoge kwaliteit van leven?”, dat is de kern van de opgave. DONNA is het prototype voor de nieuwe manier van werken en wonen. Het project is een van de speerpunten in de visie van Geuze voor het bereiken van een menging van functies en het mogelijk maken van flexibiliteit.
Deze vernieuwende visie omarmt het idee dat beide elementen met elkaar moeten worden gemixt. Adriaan zegt hierover: “We werken in Nederland met bestemmingsplannen, waar de kleuren voor wonen en werken altijd gescheiden worden. Hier moeten we in de toekomst anders mee omgaan. Steden moeten plekken gaan creëren waar kleuren samenkomen en letterlijk multifunctionele gebouwen ontstaan. Ook moeten gebouwen gemakkelijk kunnen wijzigen van kleur.” Zo is het DONNA op Strijp-S een uniek prototype voor een plek waar deze visie tot realiteit komt. DONNA ziet er van buiten uit als een pakhuis. Adriaan zegt: “de architectuur gaat niet over vormen of grilligheid maar staat ten dienste van het maken van een robuust casco. Het gebouw kan namelijk multifunctioneel worden ingezet en leent zich om alles te maken waar men maar van kan dromen, dus het gebouw is ondergeschikt aan de functie.” Adriaan is dan ook vol lof over de ontwikkeling van DONNA: “Ik denk dat DONNA een van de coolste gebouwen van Strijp S zal worden. Het durven anders denken, en de combinatie van wonen en werken doortrekken is bijzonder!”
Adriaan vindt het behouden van de Eindhovense geschiedenis erg belangrijk. “We houden alle lijnen van Philips erin en we gooien de monumentale fabrieken niet plat. De oorspronkelijke structuur vormt de basis voor het nieuwe stadsdeel. Strijp S wordt opgedeeld in blokken die we van elkaar onderscheiden. Vervolgens gaan we het per blok ontwikkelen. Zo blijven we flexibel, en krijgen we een divers en kwalitatief programma. De legacy van Strijp-S is zo belangrijk voor de stad, voor Eindhoven. Als je op Strijp-S werkt of woont, voel je jezelf een Eindhovenaar.” Hij sluit af: “Eindhovenaren kennen de verhalen van vroeger, hun familie of vrienden werkten bij Philips of op Strijp. Ze hebben ook de neergang van de Philips en Daf meegemaakt. Het gaat nu weer heel goed met de regio. Dat nu juist de oude Philip terreinen zich ontwikkelen tot een levendige en bruisende stad, maakt ze trots. Daar willen ze bij horen.”
Stefan de Bever, architect en eigenaar van De Bever Architecten. Het bureau heeft een rijke historie en een flink aandeel in het aanzicht van Eindhoven, ze kijken in al hun projecten vooral naar de toekomst. Stefan is gezegend met een inspirerende kijk op wonen, werken en leven. Deze visie kwam dan ook volledig tot zijn recht in het project Donna.
Stefan is een van de bedenkers en drijvende krachten achter het concept en het ontwerp van Donna. Als architect denkt hij graag na over de toekomst en wil hij in zijn ontwerpen antwoord geven op de vraag en behoefte van mensen. Zo ook bij Donna: “We zijn ooit begonnen bij de voormalige parkeergarage, met die structuur zijn we aan de slag gegaan. Qua vorm en grootte is Donna daar eigenlijk een kopie van.” Daardoor is het gebouw enorm flexibel, en kan het over 30 jaar een totaal andere invulling hebben. “Het is de bedoeling om vooral naar de toekomst te faciliteren, of dat nu ateliers zijn, een klimhal of een parkeergarage.” Het ontwerp van Donna heeft naast de voormalige parkeergarage nog een grote inspiratiebron. Stefan legt uit: “Als je kijkt naar de hoge rug (Anton, Gerard, Apparatenfabriek, red.), dat waren fabrieken, en die kun je ombouwen naar wonen, maar een woongebouw kun je niet zomaar transformeren naar een fabriek. Eigenlijk is Donna dus in essentie een fabrieksgebouw, de hoofdstructuur is groot en daardoor is een transformatie makkelijk te realiseren.”
Identiteit
De invulling van Donna ligt nog helemaal open en mag wat Stefan betreft zo divers en wild mogelijk. “Het zijn de mensen die Donna kleur geven, ik als architect heb me proberen in te houden. Less is more. Daardoor is Donna echt een Strijp-S-gebouw geworden.” Hij sluit af: “Het zou mooi zijn als er in Donna een mix van mensen en functies ontstaat, van stropdas tot creatief, van jong tot oud. Eigenlijk zou het overal zo moeten zijn, zo krijg je een dynamische wijk waar mensen fijn kunnen wonen, werken en verblijven. En vooral geen monocultuur, maar echt een onderdeel van de stad Eindhoven. We moeten ervoor zorgen dat Strijp-S echt zijn identiteit houdt, en daarin speelt Donna hopelijk een belangrijke rol.